Uitstapje

7 april 2014 - Sihanoukville, Cambodja

1 april
Willy en Lotte gaan op de scooter  Sianoeukville verkennen. Kijken of we nog wat leuks kunnen kopen. Eerst een rondje om de stad langs de beaches en dan de stad in naar de Market P. Gezellig. Ja en dat dacht de politie agent ook, gezellig 2 blanke dames op een scooter.  We hadden ons licht aan en of we wel wisten dat dit in Cambodia verboden was. Nee, natuurlijk wisten we dat niet, hij vraagt naar Lotte haar rijbewijs, deze kan hij niet lezen en vraagt om haar internationale rijbewijs. Heeft ze ook niet. Maar volgens ons hebben we die ook niet nodig voor een scooter. Dan verwijst hij ons door naar een oudere en dikkere agent achter een tafeltje, ws belangrijker. Hier moeten we wachten want meneer de agent is aan het bellen en maakt geen enkele aanstalte om hier mee te stoppen. Uiteindelijk mogen we doorrijden van de eerste agent. Gelukkig, toch wel spannend want je weet maar nooit wat ze in je schoenen willen schuiven. Na het bezoek aan de Market rijden we terug naar ons strand; Otres Beach.

2 april
Vandaag een boottripje op het programma. 2 snorkel plekjes en bezoek aan een eilandje. Wij hebben met boeken afgesproken dat we een nachtje op het eiland blijven en dat ze ons de volgende dag mee terugnemen. Het snorkelen viel wat tegen, we hebben ook al zoveel mooie vissen en koraal gezien. Het kan ook niet steeds overtroffen worden. Op het eiland, Koh Ta Kiev staan een paar huizen en 3 kleine resorts.
Een vrijwel verlaten wit strand ligt aan onze voeten. Ron informeert naar de mogelijkheden, ze weten wel van prijzen voor een eenvoudig bamboe hutje.
Uiteindelijk overnachten we in the 3 houses.  Een afdakje met daaronder een matras en klamboe net en met een fantastisch uitzicht op zee. Lotte haar slaapplek is een hangmat met klamboenet.
Er is een toilet bij het restaurantje. Vannacht even een klein stukje lopen door de jungle voor een plasje. De douche is een bak water. Stroom is er van 18.00 tot 11.00 uur. Het restaurant is een echte chill plek; kussen op de grond en ligstoelen. Allemaal jonge mensen die aan het rondreizen zijn. Ook wordt er 's avonds stevig geblowd.
We maken nog een wandeling door de jungle naar de Naked Beach, een verlaten wit strand aan de andere kant van het eiland vol met afval. Net als heel Cambodia.

3 april
Willy en Lotte maken een tochtje met de kano om een deel van het eiland. Dan samen ontbijten en chillen in het restaurant tot een uur of 1. We pakken onze spullen en wandelen naar het strand waar de boot ons weer ophaalt om onze boot trip van de vorige dag af te maken. Tegen 16.00 uur zijn we weer op Otres Beach en boeken weer een overnachting bij The Beach Chalet waar onze rugzakken ook nog staan.

4 april
Vertrek met een mini bus naar Kampot. Een volle gammele bus. Vol of niet vol er moesten nog 2 mensen (volwassene met kind) bij in. Een van de passagiers werd zo boos over het gebeuren, hij pakte zijn koffer en stapte uit de bus. Probleem opgelost. Kind op schoot en iedereen had een plek.
In Kampot vinden we een overnachting een paar kilometer buiten het dorp aan de rivier. Bij Naga House. De natuur is hier erg groen en een beetje bergachtig. We huren 3 fietsen, na 3 meter fietsen gaat Ron terug en gaat met de scooter, we verkennen Kampot en we kijken hoe 2 vissersbootjes worden volgeladen met ijsblokken. De mensen vinden het heel bijzonder dat we stonden te kijken en ze moesten steeds lachen, erg grappig.

5 april
We gaan vandaag op weg naar Bokor Mountain met de scootor, ooit het grootste en mooiste national park van Cambodia, een jungle waar ooit tijgers hebben geleefd. Het gebied heeft een aangenaam klimaat. Op de top staat een soort ruïne, de contouren van een hotel. De aankleding ontbreekt. Wat is er nu zo bijzonder aan dit gebouw?
The Bokor Palace is geopend in 1925 en heeft een spectaculair uitzicht over the Golf of Thailand. De 34 kilometer lange weg  er na toe is ooit aangelegd door gevangen, heeft 6 jaar geduurd en is ten koste gegaan van veel mensenlevens. In 1940 is het gesloten en in verval geraakt. Momenteel wordt dit hotel gerestaureerd. Tegelijk met de bouw van het hotel is er een RK kerk gebouwd, de enige in Cambodia.
In 1963 is er een New Hotel gebouwd met casino en in 1972 werd dit weer gesloten. Momenteel worden er 3 nieuwe hotels en casino's gebouwd. Een aantal zijn al geopend. Ook worden er huizen gebouwd voor een bevolking van ongeveer 100.000 door Sokha Hotels. (Chinees).
Wat mij opviel, al rijdend naar de top; er lag vrijwel geen afval, de natuur is schitterend, volgens het boekje leven er olifanten, tijgers, gibbons en veel vogels. Op de top is the low cloud swirling around. Prachtig. De weg er naar toe is volgens mij de mooist geasfalteerde weg in Cambodia en bovendien volledig verlicht. Een schrijnend contrast met de rest van Cambodia. Behalve wat toeristen wordt er nog niet veel gebruik gemaakt van deze weg. De hotels en casino's zagen er wat verlaten uit.
Wat betreft de natuur hoop ik dat deze derde poging om iets "unieks" te maken van de top ook zal mislukken. Het geld voor dit project had men beter kunnen gebruiken voor de infra structuur van Cambodia.
Om 16.00 uur maken we een boottocht op de rivier Prek Kampot, we varen onder 3 bruggen door en genieten van de ondergaande zon, de omgeving en het water waar we een duik innemen. De Japanse toerist valt hier ook weer op vanwege het zwemmen met kleding en zwemvest en vanwege het moeizaam in de boot klimmen. We varen ook langs een bijzonder mooi resort; Eden Eco Village, de bamboe hutjes staan boven het water.

6 april
Vandaag op de scooter naar Kep, een vissersplaatjes 25 km verderop. Kep ligt dichtbij de grens van Vietnam. Maar eerst naar een Pharmacie want Lotte haar brandwond  is lelijk ontstoken.
We bezoeken in Kep de markt waar oa krabben verkocht en gekookt worden. Overal staan barbecues waarop allerlei soorten vis wordt gebakken. Ook wordt er gedroogde vis verkocht. We rijden langs het bekende Angkaul Beach naar de Peper Plantations.
Weer richting Kampot bezoeken Willy en Lotte nog het Secret Lake en the Salt Fields. Rond het meer was het erg groen en hier zagen we eindelijk mooie groene rijstvelden. We spraken een jongen die vertelde dat in het meertje veel mensen verdronken waren door de Kmer Rouge, helemaal duidelijk was het verhaal niet en we hebben het later ook niet kunnen vinden op internet. Terug naar Naga House waar Ron lekker zat te relaxen.

7 april
Met de Minibus terug naar Sihanoukville. Lotte regelt haar visum voor Vietnam.
We zijn terug op Otres Beach en overnachten weer bij Beach Chalet. Het voelt een beetje als thuiskomen. De wind is gunstig. We huren nog een uurtje een surfplank, Lotte surft en Willy doet een poging tot.