De nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai

28 februari 2014 - Chiang Mai, Thailand

Dagje slenteren in Bangkok: China Town en Koasan Road.

Vertrek om 19.30 uur. De coupe is voor vier personen. 2 boven slapers en 2 beneden, ik ben benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien als het tijd is om te gaan slapen. De 4e persoon die ons komt vergezellen is een Engels meisje Sophie, ze is al een aantal jaren aan het reizen.  Ze ging nu een week het klooster in. Retraite; niet praten, niet roken, zeer sober eten en een vast ritme. Lijkt me voor haar een hele opgave want ze praatte aan een stuk door en ging regelmatig even roken. We zijn benieuwd hoe het afloopt, Lotte kan haar volgen via Facebook. De menu kaart komt voorbij voor het avondeten en het ontbijt, alles wordt gebracht, wat een luxe. Leuk zo.n oude boemel trein, ik ga een wandeling maken: overstappen van het ene treinstel naar het andere: ik moet wel even diep adem halen want je ziet de spoorlijn onder je voorbij denderen. Ik kom langs open deuren en ramen, het kan allemaal. Ik loop verder, richting de restauratie wagon, nou ja restauratie wagon, een complete disco trein met allemaal zingende en dansende mensen, de trein schudde en schommelde alle kanten op, wat een feest. De muziek die er gedraaid werd, was wel heel erg bijzonder, ik had het niet kunnen bedenken: Rob de Nijs met Jan Klaassen en Guus Meeuwis met Kedeng, keihard.

Regelmatig stopt de trein omdat er maar 1spoorlijn is. We moeten wachten op onze tegenligger. De wissel wordt daarna weer handmatig omgezet. Rond 10.00 uur wordt het boven bed naar beneden geklapt. De bedden worden voor ons opgemaakt, om elk bed hangt een gordijn. Ik en Sophie slapen boven, Lotte en Ron beneden. Zo boemelen we de nacht door en komen rond half 11 aan in Chiang Mai.

1 maart

Chiang Mai is de 2e grote stad van Thailand, veel mensen trekken hier naar toe voor een kookcursus of een trekking in de bergen te maken. We vinden een overnachting in   SK 1 bungalows. Lotte en ik gaan op de fiets Chiang Mai verkennen en Ron gaat een tukje  doen.

's avonds bezoeken we de nacht- en de zaterdag markt, er komt geen eind aan wat een kraampjes. Het was heel gezellig. De zaterdag markt is van oorsprong een markt met authentieke spullen van de mensen uit de bergen. Met de tuk tuk gaan we weer terug om lekker te slapen.

Morgen vertrekken we naar Pai.

1. Jenny Laarman:
    9 maart 2014
    Hoi, het is even omschakelen met het lezen van jullie verhalen. Lotte schrijft al over een week later. Dus bij jullie verhaal denk je: hè Lotte is toch al richting Laos? Ik zal de verhalen uitprinten en meenemen naar pa en ma.
  2. Dicky van de velde-veldman:
    9 maart 2014
    Hoi Willy,
    Wat spannend allemaal ,veel plezier .
    Groetjes Dicky