Trekking door de bergen

3 maart 2014 - Pai, Thailand

We trekken vandaag met een klein rugzakje en veel water de bergen in onder begeleiding van een gids. Met 10 personen in de laadbak van een pick-up truck, een uurtje rijden en verder met de benenwagen dwars door de droge jungle. Hijgend, zwetend en zwoegend bergopwaarts onder de brandende zon. Onze gids maakt onderweg voor iedereen een wandelstok met zijn kapmes. Om 12.00 uur deelt hij de lunch uit, een plastic zakje gevuld met gebakken rijst en hij snijdt 3 ananassen in stukken. We trekken weer verder. We dalen af door levensgrote bamboe naar de rivier. Met zijn kapmes maakt de gids bekertjes van bamboe, maakt een vuurtje van bamboe en vult 2 grote bamboe stengels met water.  Even later zitten we met onze voeten in het water met een lekker kopje thee. We trekken weer verder tot we in een bergdorp aankomen. Hier gaan we overnachten. We zien houten hutjes op palen, scharrelende kippen en loslopende varkens en honden. We worden door ons gastgezin op een veranda ontvangen met thee uit bamboe bekertje die al helemaal kaal gesleten zijn door het vele gebruik. Onze gids begint met de avondmaaltijd; op een open vuurtje met een wok pan in de woonkamer, alle gerechten worden een voor een klaargemaakt. Regelmatig wordt er uit een soort azijn fles een klein bamboe bekertje gevuld; whisky. Het eten ruikt heerlijk. Op de grond wordt een bamboe kleed gelegd met in het midden het eten, wij kunnen erom heen plaatsnemen. Alles ziet er schoon uit en smaakt voortreffelijk en door het vuur is het lekker warm in de hut. En dan bedtijd, we zijn benieuwd. Buiten is inmiddels de temperatuur behoorlijk gedaald. De toilet is een aparte hokje iets verderop, de slaapruimte is een aparte open hut. Ons bed een bamboe kleed op de houten vloer, het kussen een stapel lappen op elkaar en een aantal dekens. Gezien de kou hadden we die ook hard nodig. Slapen op en houten vloer en opstaan zonder rugklachten, thuis liggend op een matras van 1000,- euro en opstaan met rugklachten, heel bijzonder.
Na een verkwikkende nachtrust en een ontbijt met geroosterd brood en thee trekken we verder. Bij een watervalletje nemen we een verkwikkende duik, drinken thee en eten een noodle maaltijd. De maaltijd is verpakt in bananen bladeren en dichtgeknoopt met de bamboe draadje, de gids maakt stokjes om mee te eten.   Omstreeks 15.00 uur komen we aan in een ander bergdorp.  De gids regelt een pick up auto. Deze brengt ons over een onverharde weg met diepe kuilen naar ons start punt. Dat worden heel wat blauwe plekken. Ons avontuur zit erop. Een ervaring om niet te vergeten.
We zijn benieuwd hoe het met Lotte is.

We overnachten in Family Hut bij de rivier, leuke maar sobere hut met een mooi uitzicht.

Lotte schrijft erg leuke verhalen op: lotteevia.wordpress.com