Khao Sok

17 maart 2014 - Khao Sok National Park, Thailand

15 maart
Vertrek vanaf Koh Jum naar de Phi Phi Island. We werden met de auto door de kapitein van onze boot opgehaald. We vertrekken van het enige plaatsje van het eiland. De boot vaart langs  ons resort, de long Tail boten liggen klaar om passagiers over te laten stappen. Vanaf de longtail Boat stapt er 1 passagier aan boord. Met ons drieën zijn de enige passagiers. Het is ons niet duidelijk waarom we eerst werden opgehaald met de auto want ook wij hadden hier kunnen opstappen. We will never know.
We komen aan in de Ao Ton Sai ( Bay) we gaan op zoek naar een overnachtingsplek in het plaatje Ton Sai. Het lijkt een soort Mallorca, vreselijk, alleen maar toeristen. We waren wel voorbereid, maar alles moet je zelf ervaren. Maar de overgang van Koh Jum met 1 amber een plaatjes met een paar winkeltjes, geen bank en onverharde wegen, is wel erg groot.
We vinden een over achting in Phi Phi Hill Bamboo.(com) op het hotel na in Bangkok de duurste overnachting tot nu toe, 800 bath= 20 euro. De eigenaar is erg vriendelijk, we kunnen onbeperkt koffie en thee pakken en we worden voortdurend met watermeloen verwent, heerlijk. De hut is vrij nieuw en erg aangenaam, alleen de bedden en de muziek tot 03.00 zijn erg hard.
Regen, je gelooft het niet maar smiddags hebben we regen, door de straten van Ton Sai loopt vies regenwater wat zo lekker tegen je benen aan spettert als je op teen slipper loopt. We verkennen het plaatje en zoeken uit wat we de volgende dag gaan doen. Vertrekken of een Boat trip. We besluiten het laatst. 'S avonds storten we ons in het feestgedruis van de Full Moon Party's, overal keiharde muziek. Alles klinkt door elkaar. Elke gelegenheid heeft vuurshows. Mooi om te zien maar smerig om in te ademen. En als je genoeg cocktails of Bucket met rum hebt gedronken kun je je laten uitdagen om touwtje te springen. Een brandend springtouw. Liefhebbers genoeg die: "in spin de bocht gaat in" willen proberen. Lekker je benen of voeten laten verbranden of het touw op je kop bij "de bocht gaat uit".
Ook Limboo dansen mag je proberen met als beloning een glaasje rum en de dames die met blote borsten durven krijgen een Bucket vol met rum. Dat laatste hebben we niemand zien doen misschien later op de avond. Wij hebben tot 03.00 genoten van de harde muziek met onze ogen dicht op een harde matras. Maar doe als een Thai dan slaap je overal op en doorheen. Relax.

16 maart

We hebben een Boat trip geboekt met een longtail boat, niet zo massaal en het geeft het gevoel dichter bij de oorspronkelijke levenswijze van de bewoners te staan. Helaas was het erg bewolkt met af en toe een klein zonnetje. De boot schommelde behoorlijk en er kwam ook regelmatig een golf met water over ons heen. Heftig. Een trip om de Phi Phi Islands: Phi Phi Lay en Phi Phi Don, dit laatste is het onbewoonde gedeelte. We gaan eerst snorkelen en daarna naar Bamboe Island, een national Park, erg mooi maar een toeristische attractie en de daar bijbehorende vervuiling. Maar ook mooie witte stranden met een licht blauwe zee. We varen langs Mosquito Island, de Viking Cave; een grot hoog in de zeer steile rots. Hier nestelen zwaluwen, deze nestjes worden door de echte durfals verwijderd en duur verkocht omdat het zo gezond is! We varen langs een aantal indrukwekkend rotsen die recht uit het water steken en een aantal mooie baaien. En we bezoeken Mayo Bay, bekend van de film The Beach. Het was een mooie dag, nu nog even de ticket voor morgen boeken.

17 maart
Vertrek van Phi Phi Island naar Krabi en met de bus naar Khoa Sok. Het is allemaal weer perfect geregeld. Bij het uitzoeken hoe we op de volgende bestemming komen vraag je je af; redden we dat wel straks heeft de boot vertraging en dan missen we de bus, die maar 1 x per dag gaat. Bus missen, volgens mij komt dat niet voor in Thailand. Als je eenmaal een ticket heb geboekt naar een eindbestemming dan schijnt iedereen dat te weten. Geen ingewikkelde computer programma's maar een heleboel mensen met ieder een eigen taak. Je komt vanzelf in de juiste bus terecht. En met de 'tijd' gaan we soepel om. Je komt op de pier aan, je wordt naar de juiste boot verwezen, je komt aan en weer wordt gevraagd waar je heen gaat en je wordt naar het juiste busje gestuurd, busje vol rijden naar een verzamelpunt. Hier wordt alles opnieuw gerangschikt en we wachten rustig tot we geroepen worden dat onze bus gaat vertrekken. Geen stress, geen tijdschema's die we niet snappen, (zijn er ook niet, want we waren 2 uur later dan gepland) geen gezoek naar de juiste halte en geen bus die net voor je neus vertrekt. Het wordt allemaal voor je geregeld. En voor ons speelt de tijd nu ook geen rol.
De bus was niet vol, de reis werd gecombineerd met een andere bestemming.

1. Janneke:
    18 maart 2014
    Hoi Ron en Willy,

Wat relaxt allemaal, en wat een mooie dingen zien jullie.
    Geniet er van , hier gaat alles maar snel, snel.
    Groetjes, en tot de volgende keer!!
  2. Elleke:
    18 maart 2014
    Super relaxed allemaal dus!
    Heerlijk als je de tijd achter je kunt laten.