Vakantie?

20 maart 2014 - Koh Tao, Thailand

18 maart
Vertrek vanaf jungle huts voor een trekking. We worden met de auto naar de pier van het meer Chuaw Lan Lake gebracht. Vandaar uit  vertrekken we met een Long Tail Boat.
Chuaw Lan Lake: is een in begin jaren tachtig gecreëerd stuwmeer met een afsluiting van 3 stuwdammen. Een meer ter grote van de provincie Utrecht. Er zijn indertijd diverse dorpen met 5000 mensen gedeporteerd. Op zijn diepste punt is het meer 120 meter diep. De reden van het meer is om energie op te wekken, welke wordt geëxporteerd wordt naar Maleysia. Zelf importeert Thailand energie vanuit Birma. Varend in het meer zie je boven het water dode kale bomen uitsteken, het heeft roept een gevoel van vernietiging op. Hoe zou het vergaan zijn met alle dieren die in het gebied woonden : zoekend naar een hoger gelegen punt en uiteindelijk geen kan meer op kunnen.
Het meer is onvoorstelbaar groot, 3 kleine stuwdammen waren nodig om het af te sluiten, de bergen zorgen voor verdere afsluiting. 5 jaar heeft het geduurd tot het water voldoende niveau had. Het water komt uit een rivier en door regenval.
Het meer is indrukwekkend vanwege zijn grootsheid, kleur en de rotsen die er omheen staan. En niet te vergeten de rotsen die verdwenen zijn onder het water. Het meer is groots en rustgevend.
We varen ongeveer een uur, genietend van de omgeving. Dan bereiken we onze hut; drijvend op het water. We zwemmen en lunchen hier. We gaan verder het meer op. We leggen aan en na een wandeltocht door de jungle ( helaas geen wandeltocht met een gids voorop die met zijn grote hakmes een weg baant) komen we aan bij een grot ( gave).  We gaan door de grot, heel donker vol met vleermuizen, kikkers en spinnen, we zoeken onze weg in het donker, over stenen en door het water. Heel Spannend. Aan het eind komt het water tot borst hoogte. Je ruikt de uitwerpselen van de vleermuizen en je hoort de kikkers. Niet aandenken gewoon doorgaan.
Er zijn mensen die dit als hobby hebben. Nou het was leuk maar ik hoef niet nog een keer.
We wandelen weer terug naar de boot  en varen naar onze hut voor het avondeten. Nog even zwemmen en kanoën.
Om 20.00 maken we een nacht boottocht, we proberen jungle dieren te spotten: we horen veel jungle geluiden maar zien uiteindelijk alleen maar 2 uilen. En toch was het spannend.
Na een onrustige nacht in een rustgevende omgeving met veel dierengeluiden en 15 minuten lopen naar het toilet, bergopwaarts, in het donker zijn we weer fit genoeg voor weer een mooie dag.

19 maart
We vertrekken om 07.00 uur met de boot. We gaan wilde dieren spotten. We zien de toekan, de gibbon en een mango slang die helaas een visje gepakt had die aan een vishaak zat. Kansloos. We ontbijten en varen een stuk om daarna een wandel tocht te maken; de natuur is schitterend, gigantisch bomen en bamboo.  Na onze wandeling varen we terug naar de pier en laten we ons weer terug brengen naar ons resort Jungle Huts in Khao Sok. Willy maakt nog een wandeling door de omgeving en Ron geniet van zijn rust.

20 maart
Half zes opstaan, Hoe zo vakantie.
Vertrek om 6.10 uur.  Met ons stappen er nog 5 personen in de minibus. De mini bus  heeft zitplaatsen voor 15 passagiers. We stoppen regelmatig de bus wordt voller en voller. Uiteindelijk zitten we met 22 personen en de chauffeur in de bus. Allemaal iets inschuiven en het past! Om half 9 zijn we op een wisselpunt. We worden gehusseld en om 9.00 vertrekken we naar de pier in Don Sak om daar op de boot te stappen. De boot doet 3 eilanden aan, wij gaan naar het derde. We hebben een snelle boot: een catamaran motor boot. De boot is een stuk sneller als de normale veerboot. Maar aangezien we opeens moeten overstappen bij het 2e eiland wat we aandoen en daar bijna een uur moeten wachten verdwijnt het voordeel van een snelle boot.  Maar de ervaringen is leuk.
Omstreeks 14.30 zijn we op Koh Tao en gaan op zoek naar overnachting. We nemen een taxi richting het noorden, 5 km verder laten we ons afzetten. En lopen in de brandende zon met onze rugzak over het strand langs de resorts, het zijn er heel wat. Maar allemaal 'full' of niet onze prijsklasse. Het strand zag er vanaf de boot schitterend uit. Maar al lopend ruiken en zien we afvoerwater wat over het strand de zee in loopt, een poepende hond en heel veel mensen. Goed we nemen de taxi en rijden richting het zuiden, weg van alle restaurants, winkels, resorts, uitgaansgelegenheden m.a.w. weg uit de drukte. Via een zeer steile onverharde weg komen we aan. Er zijn 3 mogelijkheden, 2 vol en de laatste heeft nog een hut vrij, duurder dan gepland maar het ziet er allemaal schitterend uit. Sai Thong Resort aan de Sai Nuang Beach.
Klein rustig strandje met levensgrote keien en een iets groter zand strand.
Oké doen, morgen zien we wel weer verder.

1. Jenny Laarman:
    21 maart 2014
    Af en toe wat afzien, maar verder allemaal wel heel erg spannend en avontuurlijk. Jullie zoeken het wel op. Heel wat anders als met een georganiseerde busreis.
    Hier is alles prima. Niet zo avontuurlijk als bij jullie, maar ja. Wij, pa en ma wensen je [Willy] maandag een heel fijne dag. Neem dan maar een super luxe overnachting.
  2. Elleke:
    22 maart 2014
    Je moet er wat voor over hebben maar dan heb je ook wat!
    Mooie belevenissen die niemand je meer af kan nemen.
    xxx uit Dalfsen.
  3. Willy Laarman:
    25 maart 2014
    De overnachting ter gelegenheid van mijn verjaardag was niet bepaald luxe, de hele nacht hobbelen in een bus.