9 mei Tavernelle Val di Pesa-Castellina in Cianti-Siena-Buoncovento-Castelnuovo dell Abate

9 mei 2013 - Castelnuovo Dell'abate, Italië

105 km met 1562 hoogtemeters

We wilden bij Buonconvento naar een slaapgelegenheid gaan zoeken maar eerst nog maar even een keline drink pauze. Terwijl we aan de kant van de weg zitten, komt er een oude auto aanrijden met een nederlands kenteken. ik zwaai en mevr. stopt, ze blijkt al 10 jaar in Italie te wonen. Ze biedt ons spontaan een overnachtingsgelegeheid aan maar zegt er meteen achter aan dat ze niet heeft schoon gemaakt en dit normaal ook niet doet. Geen probleem want we hebben zelf een tent bij ons. Ondertussen praten we wat verder en Gerrit ziet hoe vies ze eigenlijk is en besluit om toch geen gebruik te maken van haar aanbod. We gaan door naar Buonconvento. Voor we in Buonconvento zijn hebben we eerst nog een afdaling van 15%, Buonconvento heeft een hotel maar dat is niet onze prijsklasse we zoeken nog even verder. Ik spreek een paar nederlanders die een bed en breakfast weten maar dan moeten we terug dus 15% stijgen, datr klinkt niet aantrekkelijk. We vragen het aan een paar wielrenners; ze adviseren ons om door te rijden naar de volgende plaats want daar zijn veel overnachtingsmogelijkheden. de volgende plaats ligt ongeveer 10 km verder dat is te doen maar in dit geval was het 10 km stijgen in de brandende zon. (weer verbrandt)  Na onze water voorraad aangevuld te hebben gaan we verder, op naar Montalcino, het plaatsje met zijn weergaloze panorama's over de wijde omgeving. Het plaatsje kom je binnen via een stoer vijfhoekig kasteel.  Het enige wat we konden vinden in Montalcino was een overnachting van 150 euro, alles was volgeboekt vanwege  een rally. Wat nu. We gaan opzoek naar een supermarkt slaan eten en drinken in. Als het nodig is kunnen we nu onze tent ergens opzetten maar we gaan eerst kijken in Castelnuovo dell Abate, weer 10 km verder maar dan bergafwaarst. We rijden het dorpje, het dorje bestaat uit een paar huizen, een abdij, ooit gesticht door Karel de Grote (De keizer bad hier om verlossing van de ziekte waaraan zijn manschappen leden) en een restaurant met bed and breakfast. Een mooie kamer in romantische Italiaanse stijl en een fantastisch uitzicht. Gerrit  had alleen maar voor de stofvlokken onder het bed; een echte huisman